Thursday, September 3, 2009

Mengapa Amal Ibadat Kita Ditolak Oleh Allah SWT?

Salam n Selamat Menjalani Ibadah Puasa.. :-)
Kali ni aku nak share ckit berkenaan dgn faktor yg menyebabkan amal ibadat kita ditolak oleh Allah SWT..

1) MENGUMPAT
= naik malaikat ke langit yg pertama membawa seorang hamba yg dilakukan pagi dan petang, siang dan malam, bersinar-sinar cahaya amalannya seperti matahari, lalu malaikat penjaga pintu langit pertama berkata : "Bawa kembali amalan orang itu dan hempaskan ke mukanya! Aku, Tuhan tempatkan disini sebagai peneliti dosa orang-orang mengumpat supaya tidak membiarkan amalan orang mengumpat naik melintasi aku ke atas."

2) BERMEGAH DGN KEBENDAAN
= Datang pula malaikat lainnya membawa amalan soleh hamba Allah yg sangat bersinar2 amalannya itu. Apabila sampai ke langit kedua maka malaikat penjaga pintu langit itupun berkata : "Berhenti! ambil amalan itu dan pukulkan ke muka orang yg empunya amalan itu kerana bersarang dengan kemegahandunia, tidak boleh melintasi aku kerana dia bermegah2 dengan amalannya kepada manusia, mencari keredhaan manusia (kerana pangkat, wang, nama, pujian dan sebagainya)."

3) TAKABBUR
= Naik pula malaikat yg lain bagi membawa amalan hamba Allah yg bercahaya dan cemerlang dari amalan sedekah, puasa, sembahyang yg menakjubkan malaikat sendiri. Apabila tiba di langit yg ketiga ditahan oleh malaikat penjaga pintu langit, katanya : "Berhenti! ambil amalannya dan pukulkan ke muka tuannya. Aku malaikat pengawas sifat2 takbur tidak membenarkan melintasi aku dengan perintah Allah kerana amalan ibadatnya mengandungi takbur."

4) HASAD DENGKI
= Naik lagi malaikat lainnya membawa amalan hamba Allah, apabila tiba di pintu langit yg kelima, malaikat itu berkata : "Berhenti! pukulkan amalannya itu ke mukanya, tengkuknya, bahunya, aku malaikat pengawal sifat2 dengki manusia tidak membenarkan orang2 yg hasad dengki amalannya itu dinaikkan melewati aku di langit kelima ini."

5) TIDAK BERSIFAT RAHIM
= Malaikat yg lainnya pula membawa naik amalan hamba Allah menghadap Allah lalu ditahan oleh malaikat penjaga langit keenam : Berhenti! ambil amalannya itu palukan ke muka tuannya kerana dia tidak bersifat rahim sesama manusia - orang ditimpa bala dia hanya suka sahaja melihatnya. Aku malaikat rahmat sentiasa meneliti sifat rahim menusia. Allah perintah kepada aku supaya jangan membiarkan amalan hamba yg tidak ada sifat rahim naik ke atas."

Wallahhu'alam..

No comments:

Post a Comment

Sudi2 la komen kat blog ni..:-)