Friday, October 16, 2009

HIKMAH DALAM NASIHAT (KEBIJAKSANAAN DALAM MENEGUR)

“Ahmad , aku tak puas hati dengan kau” seru Amir dengan wajah yang tidak menyenangkan.

“Erk…kenapa?” Ahmad terasa diri mempunyai seribu masalah, seribu kesalahan yang telah dibuat yang terasa tidak mungkin dimaafkan.

“ye la, kau ni suka simpan sampah. Buat kerja terkadang tak pernah nak habiskan. Pinggan suka bertangguh basuh. Lain kali, habiskan je la kerja-kerja tu. Bukan susah pun” Amir menyuarakan pandangannya, dengan wajah kecewa dengan sikap kawannya itu.
Ahmad pula, terasa seperti sebuah batu besar telah menimpanya, ia merasakan bahawa selama ini, dia sentiasa membuat kesalahan yang sama, tanpa mengambil kira perasaan orang yang terlibat.

“aduh sungguh aku ni kejam, penting diri sendiri..” rungut Ahmad dalam hati. Dia terus menghentikan bacaannya, terasa tawar buku yang sedang dibacanya itu.

——Cerita lain——-——Cerita lain——-——Cerita lain——-

“Ahmad, kamu free ke? ” lembut suara Amir bertanyakan situasi kawannya.

‘Hmm..boleh juga, tak buat apa-apa sangat ni, sekadar membaca sket-sket untuk kelas esok. Kenapa ye? Macam ada benda je ni? ‘ Ahmad menunjukkan minat terhadap soalan yang diutarakan kawannya itu. Pasti ada sesuatu yang ingin dibicarakan.

“Ala, takde apa sebenarnya. Sekadar nak berkongsi pendapat aku. Cuma nak bertanya kamu, selama kamu berkawan dengan aku, adakah kesalahan-kesalahan yang membuatkan di mata kamu rasa benda itu tidak baik?

” Jujur pertanyaan Amir pada kawannya itu.

“Erm..setakat ni, bagi aku takde rasanya. Biasa je. Apa yang kamu buat sekarang, rasanya teruskan sahaja. Kenapa tanya macam tu?…”

‘Takde, saja je nak tanya. Sebab kamu selalu dengan aku. Mungkin ada di mata kamu aku tersilap, tapi aku tidak sedar. Jadi, lebih elok aku bertanya. Mungkin boleh diperbaiki silap aku itu ‘ Amir jujur dengan jawapannya.

“ooo, macam tu. ermm, aku pulak macam mana?..ada ke yang kamu rasa macam aku buat silap yang tidak sedar, membuatkan kamu berkecil hati atau apa-apa sahaja?” Ahmad pula ingin mengetahui keadaannya dirinya dari kaca mata kawannya itu.

“Kamu baik. Rasanya cukup sempurna, tapi mungkin ada dua tiga benda yang kamu perlu baiki agar kesempurnaan itu tidak dicacati dengan benda-benda kecil ini.” Amir lembut menjawab.

“Apa ye dua tiga benda itu?” Ahmad merasa seperti berharga dirinya dipuji sedemikian, cuma bahagian akhir yang disebutkan Amir itu membuatkan dirinya ingin mengetahui apakah boleh dirinya diperbaiki lagi.

“Ala, simple je benda ni. Aku perhati, kamu bila sudah selesai masak, kamu sangat jarang membasuh terus pinggan yang kamu guna, pasti kamu akan biarkan dahulu di dalam bilik air itu. Walaupun aku tahu bukan sengaja kamu untuk biarkan lama-lama, tapi ada baiknya jika selepas sahaja kamu usai makan, kamu basuh semua sekali yang kamu guna. Jika kamu boleh perbaiki yang ini, aku sudah tiada komen untuk kamu. Kamu boleh dikatakan sempurna. ” Amir menghabiskan kata-katanya dengan senyuman.

Niat asalnya untuk menegur sikap Ahmad terasa sudah tercapai maksudnya. Ahmad pula dari reaksi wajahnya yang tersenyum, menggambarkan bahawa dia tidak berkecil hati dengan teguran rakannya itu. Dia rasa dihargai oleh Amir, penghargaan yang diberikan oleh Amir sebelum menasihatinya, membuatkan nasihat yang diberikan padanya cukup dekat di hatinya.

Di dalam hati, Ahmad berazam agar dirinya boleh memperbaiki sikapnya itu.

——————————————————————

Dua keadaan dalam menasihati seorang kawan. Yang mana menjadi pilihan anda?

No comments:

Post a Comment

Sudi2 la komen kat blog ni..:-)