Saturday, July 18, 2009

Mukadimah Hidup

Berikan sepenuh kasih sayang kpd kedua ibu bapa, krn mereka adalah pemegang tali penghubung nyawa ketika kamu meningkat dewasa ; kasih mereka terhadap anak adalah kasih dari titisan air mata dan titik peluh yang tak mungkin terbalas.

Kasihi akan keluargamu, krn mereka adalah insan yang terdekat sekali di dlm hidup kita dan tidak mungkin dipisahkan dgn apa jua pun ; bagai air yang dicincang tak akan putus.

Pada guru, hendaklah ingat akan jasa-jasanya krn dia adalah satu-satunya pemegang pelita yang menerangi kegelapan hidup kita ; krn hidup tanpa ilmu adalah hidup yang sia-sia.

Berbudi luhur dan beramah mesra dgn jiran tetangga, krn mereka adalah sebahagian dari keluarga kita.

Pada sahabat, hendaklah berlaku jujur serta hormat-menghormati dlm memupuk pergaulan yang abadi ; krn sahabat yang sejati itu ibarat bintang yang menghiasi bulan di waktu malam.

Jika kita bandingkan hidup yang singkat di dunia ini dgn hidup yang abadi di alam akhirat, maka hidup ini adalah mimpi belaka.

Oleh itu sayangilah dirimu, cintai Allah, kasihi akan Rasul-Nya ; krn tidak dijadikan kekasih-Nya Muhammad, melainkan menjadi rahmat semesta alam.

No comments:

Post a Comment

Sudi2 la komen kat blog ni..:-)