Wednesday, August 5, 2009

Positif Hadapi Kritikan

Bergelar seorang manusia, kita tidak dapat mengelakkan diri drpd dikritik, dicaci dan dihina. Sedangkan Allah Yang Maha Pencipta, Maha Hebat, Maha Pengasih pun dicerca org yg tidak berakal inikan pula kita manusia yg lemah.

Kala meniti kehidupan, kita selalu memberi, memperbaiki, mempengaruhi dan berusaha bangun setelah jatuh dan semua ini tidak terlepas drpd kitikan yg sinis, pedas dan menyakitkan. Dan tidak mustahil diri kita dihina tanpa henti sehinggalah kematian menjemput diri. Ingatlah, orang yg duduk di atas tanah tidak akan jatuh. Mereka mungkin marah, sakit hati dan benci di atas kebaikan, ilmu, harta dan kejayaan kita. Kita mungkin mendahului mereka dalam apa jua perkara. Jadi, berwaspadalah terhadap apa yg mereka katakan. Kuatka jiwa utk mendengar kritikan dan cemuhan. Jika hati kita terasa terusik, ini bererti kita membenarkan keinginan mereka utk mengotori hidup kita. Cara terbaik yg kita boleh lakukan ialah dgn menunjukkan akhlak yg baik, usah merasa tertekan terhadap usaha uk menjatuhkan kita. Ini krn setiap kritikan itu hakikatnya merupakan ungkapn penghormatan utk kita. Berdiam diri itu lebih baik utk memadamkan api yg sdg marak.

"Katakanlah (wahai Muhammad) : Matilah kamu dgn kemarahan kamu itu" (Surah Ali'Imran : 119)

"Dan tidaklah mereka mencaci dan mencela (Islam) melainkan kesenangan kpd mereka dan limpah kurnia-Nya" (Surah At-Taubah : 74)

No comments:

Post a Comment

Sudi2 la komen kat blog ni..:-)