Thursday, January 8, 2009

Mak Bapak,along rindu sgt2 kat mak n bapak


Aku merupakan anak sulung dan juga anak perempuan tunggal dlm keluarga tp x lah manja biasa2 ja mcm anak2 yg lain gak..aku rapat dgn mak sbb aku kan perempuan, dgn bapak pun rapat tp kalo nak mntak duit @ apa2 yg aku nak mak msti jadi org tengah antara aku n bapak hehe kadang2 rasa lawak pun ada sbb aku tkut nak mntak trus dri bapak sbb kalo bapak tanya sbb-musabab aku nak benda apa2 ja aku msti terkedu, x tau nak jawab apa..aku membahasakan diriku sbg "cek" maklumla org penang la katakan..
Mak n Bapak merupakan insan yg paling aku sayangi dlm dunia ni..tp kan aku slalu bt mak n bapak rasa kecewa dgn sikap aku..ntah la aku x sedar apa sebenarnya yg aku slalu bt tp aku mmg merasakan yg mak n bapak rasa kecewa dgn aku..aku slalu bt apa yg aku rasa betol walau sebenarnya x betol..pendpt mak n bapak ttg sesuatu perkara slalu aku pandang remeh ja n aku slalu melawan cakap mak n bapak..pernah skali aku tengok mak nangis sbb aku merajuk n marah2 mak..aku terus mntak maaf kat mak n dgn senangnya mak memaafkan aku, hati seorang ibu mmg lembut n mudah ja memaafkan n melupakan kesalahan2 yg anaknya bt..aku slalu gak rasa x puas hati kat bapak sbb bapak slalu marahkan aku kalo aku bt keputusan ttg apa2 ja..aku sedar apa yg bapak katakan itu semuanya betol cuma aku ja yg nak tunjuk pandai n keras kepala..mak n bapak kan dah lama mengharungi dugaan n cabaran dlm hidup so mak n bapak dah ada byk pengalaman..setiap kata2 mak n bapak ada betolnya n ada sbbnya napa aku x bleh bt benda tu..semua tu menunjukkan betapa mak n bapak amik berat ttg kehidupan anak2nya supaya x terjerumus ke arah jalan hidup yg salah..setiap keputusan yg kita bt menentukan arah hidup kita di masa depan..xkan lah mak n bapak nak tengok anak2nya tersesat dlm kehidupan di dunia n akhirat khasnya..dulu, lepas ja SPM bapak suruh aku masuk Form 6 tp aku x mau sbb aku nak trus ke U ikut mcm kwn2, aku rasa kalo masuk Form 6 aku lambt masuk U n ketinggalan drpd kwn2 yg dah masuk U..tp bapak dgn sabarnya nasihatkan aku yg Form 6 lebih baik drpd U n dpt timba byk lg ilmu sblum masuk U..bapak kata lg yg Form 6 tu lg tinggi drpd diploma tp aku x percaya..walaupun aku menentang tp aku masuk gak Form 6 dgn keadaan terpaksa sbb bapak suruh..tp bila dah sebulan aku di Form 6 ramai cikgu2 yg bercerita ttg kelebihan Form 6 berbanding diploma barulah aku sedar semua yg bapak kata tu betol..kalo la bapak x paksa sgguh2 suruh aku masuk Form 6 aku x tau la kat mana aku skrang ni..Alhamdulillah dgn berkat kesabaran bapak n mak menasihatkan aku, aku skrang dah 2 tahun di UM..walaupun aku amik kos pengajian melayu tp aku dah cukup bersyukur sbb aku dpt melihat senyuman kebanggaan mak n bapak sbb aku anak sulung yg masuk U n seterusnya menjadi contoh kpd adik2 aku..skrang ni barulah aku sedar, apa yg bapak n mak leterkan dulu bukan nak bt aku jadi jahat tp sebaliknya nak jadikan aku insan yg berguna..aku dpt melihat senyuman mak n bapak setiap kali aku balik rumah..aku bahagia n bersyukur sgt2 Allah kurniakan aku seorg mak n bapak yg sgt prihatin terhadap kehidupan anak2nya..walaupun bapak aku seorg yg tegas tp aku sgt menghormatinya n menjadikan mak n bapak sbg idola aku yg paling aku sanjungi..MAK, BAPAK..CEK SAYANG SGT2 KAT MAK N BAPAK..cek janji lepas ni cek xkan bt mak n bapak kecewa lg dgn cek..cek berjanji yg cek akan menjaga mak n bapak lepas cek keja nnt INSYAALLAH semoga Allah memakbulkan permintaan cek ni, amin ya robbal 'alamin..

No comments:

Post a Comment

Sudi2 la komen kat blog ni..:-)